Proč firmy produkují PR články

Asi nikdo z nás reklamy jakéhokoliv druhu příliš nemusí. Přesto je nezanedbatelný fakt, že na ně narážíme na každém kroku a že jsou rozhodně účinné. Pokud by totiž nebyly, pak by firmy nevynakládaly peníze na jejich produkci. Jakkoliv totiž říkáme, že na reklamu nedáme, přesto nás podvědomě ovlivňuje a prakticky řídí naše nákupní zvyklosti.

Existuje spousta druhů propagace. V současné době asi nejznámější jsou televizní reklamy. Ty také patří mezi jedny z nejúčinnějších. Je to proto, že je obvykle nelze přepnout či přeskočit, pokud tedy nechcete zmeškat jejich konec a začátek vašeho pořadu, a navíc využívají jak náš zrak, tak sluch.

clanek3

Dalšími typy jsou pak internetová, která se začala dostávat do popředí především v několika posledních letech, rozhlasová či tisková.

A právě u té posledně jmenované se zastavíme. Jako u ostatních typů je i zde propagace přímá či nepřímá. Rozdíl mezi nimi je v tom, že u té přímé si čtenář uvědomuje, že jde o reklamu se vším, co k tomu patří. U té nepřímé ji za reklamu zprvu považovat nemusí. A to, zda odhalí to, že jde ve skutečnosti o propagaci, záleží jen na něm.

Typickým příkladem právě u tiskové reklamy jsou PR články. Najdeme je prakticky v každém časopise, ale i na internetu. Na první pohled se tváří, jako že do dané tiskoviny patří, že jde jen o jeden z mnoha článků, které tam najdeme. Někdy se může jednat i o rozhovor. Avšak ve skutečnosti propaguje jeden určitý výrobek či firmu.

clanek4

Je jasné, že by mohlo jít o klamání zákazníka. Ten si může myslet, že nějaký odborník skutečně danou věc doporučuje, nebo že s ní má daný člověk opravdu pozitivní skutečnosti a skutečně funguje. Aby se to mu zabránilo, musí být tyto články zvlášť označeny. Obvykle se používají výrazy jako „inzerce“, „placená propagace“ či „public relation“.

Přesto si toho mnoho především starších lidí nevšimne. I proto jsou tak populární mezi firmami. Proto je dobré na to dávat pozor a být opatrný. Přeci jen, nechcete přijít o své peníze, že?